Sprawdź Promocje Kalkulator diety

7 zdrowych, letnich składników, które możesz dodać do swojej diety!

Mrożona herbata

Szklanka mrożonej herbaty w upalny dzień znakomicie gasi pragnienie i orzeźwia, ale czy wiesz, że może również dobrze wpłynąć na Twoje ciało? Badania pokazują, że regularne picie herbaty może obniżyć ryzyko choroby Alzheimera i cukrzycy, a także mieć korzystny wpływ na zdrowie zębów i dziąseł oraz mocniejsze kości. Jak? Herbata jest bogata w antyoksydanty zwane flawonoidami. Niezależnie od odmiany – czarnej, zielonej, oolong, czy białej – zmaksymalizuj moc flawonoidów herbaty pijąc ją świeżo zaparzoną. Jeśli chcesz przechowywać porcję zimnej herbaty w lodówce, dodaj trochę soku z cytryny. Kwas cytrynowy i witamina C zawarte w wyciśniętej cytrynie, limonce lub pomarańczy pomagają zachować flawonoidy.

Arbuz

Utrzymywanie odpowiedniego nawodnienia pozwala zachować dobrą pamięć i stabilny nastrój. Długotrwały upał i niedostateczna ilość płynów potrafią skutecznie zdezorganizować rytm dnia. Regularnie nawadniając organizm jesteśmy również w stanie pomóc go schłodzić w procesie pocenia. Dobrą wiadomością jest to, że do efektywnego nawodnienia nie trzeba tylko i wyłącznie liczyć wypijanej wody. Możesz zjeść arbuza – oprócz dostarczania likopenu chroniącego skórę, arbuz to w 92% woda. Kolejne dobrodziejstwo? Badania pokazują, że spożywanie pokarmów pełnych wody, pomaga zaspokoić się mniejszą ilością kalorii.

Maliny

Maliny są doskonałym źródłem błonnika. Jedna filiżanka malin zawiera 8 gramów błonnika, a badania sugerują, że spożywanie większej ilości błonnika może zapobiegać przybieraniu na wadze, a nawet sprzyjać jej utracie. W trakcie dwuletniego badania naukowcy odkryli, że gdy uczestnicy badania zwiększyli ilość błonnika o 8 gramów na każde 1000 kalorii, stracili około 2 kg. Wypróbuj sam. Jeśli spożywasz 2000 kalorii dziennie, postaraj się zwiększyć ilość błonnika o 16 gramów.

Kukurydza

Świeża, słodka kukurydza to absolutny hit i król letnich przekąsek! A czy wiesz, że dwa przeciwutleniacze zawarte w kukurydzy – luteina i zeaksantyna – mogą działać jak naturalne okulary przeciwsłoneczne, pomagając w tworzeniu pigmentu plamki żółtej, który filtruje część szkodliwych promieni słonecznych? To prawda. Te same przeciwutleniacze mogą również pomóc w obniżeniu ryzyka rozwoju, związanego z wiekiem zwyrodnienia plamki żółtej – głównej przyczyny ślepoty u osób powyżej 60 roku życia.

Wiśnie i czereśnie

Tego lata ciesz się wiśniami na całego! Picie soku wiśniowego może pomóc Ci lepiej spać w nocy i zmniejszyć ból po treningu. Ale czy wiesz, że związki zawarte w wiśniach mogą również pomóc Ci schudnąć? Antocyjany zawarte w wiśniach aktywują cząsteczkę, która pomaga przyspieszyć spalanie tłuszczu i zmniejszyć jego magazynowanie. 

Uwielbiane przez nas czereśnie są naładowane potasem, naturalnym reduktorem ciśnienia krwi. Ponadto czereśnie są bogate w beta karoten, witaminę C, antocyjany i kwercetynę, które mogą działać synergistycznie w walce z rakiem.

Jagody

Świeże jagody prosto z krzaczka to wyjątkowa uczta! Okazuje się, że zawarte w nich przeciwutleniacze mogą zapobiegać zmęczeniu mięśni poprzez usuwanie dodatkowych wolnych rodników wytwarzanych przez mięśnie podczas ćwiczeń. 

Pomidory

Nie ma wątpliwości, że krem przeciwsłoneczny powinien być Twoją pierwszą linią obrony przed palącym letnim słońcem. Ale jedzenie pomidorów może zapewnić Ci dodatkową ochronę: spożywanie większej ilości likopenu – karotenoidu, który sprawia, że pomidory są czerwone – może chronić skórę przed poparzeniem słonecznym. W jednym z badań uczestnicy, którzy byli wystawieni na działanie promieni UV, mieli prawie 50 procent mniej zaczerwienienia skóry po zjedzeniu 2,5 łyżki koncentratu pomidorowego, oprócz regularnej diety, przez 10 do 12 tygodni. Suplementy nie były jednak tak skuteczne: w tym samym badaniu osoby, które otrzymywały suplement likopenu lub likopen syntetyczny, nie były znacząco chronione przed oparzeniami słonecznymi.