Sprawdź Promocje Kalkulator diaty

9 powodów, aby jeść więcej szparagów!

Jest wiele powodów, aby szparagi gościły częściej na naszych talerzach. Jasnozielone warzywa zawierają mnóstwo witamin i minerałów, takich jak witaminy: A, C, E, K i B6, a także kwas foliowy, żelazo, miedź, wapń, białko i błonnik. Dzięki wszystkim tym składnikom odżywczym, szparagi oferują kilka istotnych korzyści zdrowotnych.

1. Pomagają w odchudzaniu

Szparagi mają nie tylko niską zawartość tłuszczu i kalorii (100g zawiera zaledwie 21 kalorii), ale zawierają one również dużo rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego błonnika, co czyni je dobrym wyborem, jeśli próbujesz schudnąć. Organizm powoli trawi błonnik, dzięki czemu dłużej odczuwamy sytość.

2. Pomagają utrzymać zdrowy układ moczowy

Szparagi zawierają wysoki poziom aminokwasu asparaginy, co czyni je naturalnym środkiem moczopędnym. Innymi słowy, jedzenie większej ilości tego wiosennego super warzywa może pomóc w wypłukaniu nadmiaru płynu i soli z organizmu, co może pomóc w zapobieganiu zakażeniom dróg moczowych.

3. Poprawiają nastrój

Szparagi są pełne kwasu foliowego, witaminy z grupy B, która może podnieść na duchu i zapobiec drażliwości. Naukowcy odkryli związek między niskim poziomem kwasu foliowego i witaminy B12 u osób cierpiących na depresję. Szparagi zawierają również wysoki poziom tryptofanu, aminokwasu, który także odpowiada za poprawę nastroju.

4. Wzmagają libido

Szparagi są naturalnym afrodyzjakiem dzięki zawartości witaminy B6 i kwasu foliowego, które mogą wpływać na większe podniecenie. Plus, witamina E stymuluje hormony płciowe, w tym estrogen u kobiet i testosteron u mężczyzn.

5. Są pełne antyoksydantów

Szparagi – w szczególności fioletowe – są pełne antocyjanów, które nadają owocom i warzywom czerwony, niebieski i fioletowy odcień i mają działanie przeciwutleniające i mogą pomóc organizmowi zwalczać szkodliwe wolne rodniki. Staraj się ich nie rozgotowywać – grozi to wyciekiem witamin do wody.

6. Są źródłem witaminy E

Szparagi są również cennym źródłem witaminy E, innego ważnego przeciwutleniacza. Witamina ta pomaga wzmocnić układ odpornościowy i chroni komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Aby w pełni cieszyć się korzyściami, upiecz szparagi z odrobiną oliwy z oliwek. Nasze ciało lepiej wchłania witaminę E, jeśli jest spożywana wraz z odrobiną tłuszczu.

7. Złagodzą kaca

Jeśli po zakrapianej nocy, rano marzy Ci się tłuste śniadanie, to zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będą właśnie szparagi. Badanie z 2009 r. opublikowane w „Journal of Food Science” przeprowadzone na komórkach wyhodowanych w laboratorium sugeruje, że minerały i aminokwasy zawarte w wyciągu ze szparagów mogą pomóc złagodzić kaca i chronić komórki wątroby przed toksynami zawartymi w alkoholu.

8. Są źródłem kwasu foliowego

Cztery sztuki zawierają 22% zalecanej dziennej dawki kwasu foliowego. Kwas foliowy jest niezbędny dla kobiet, które planują zajść w ciążę, ponieważ może pomóc w ochronie przed wadą cewy nerwowej. Jedno z badań, opublikowane w 2009 r. wykazało, że suplementy kwasu foliowego pomagają zmniejszyć ryzyko przedwczesnego porodu o 50%, jeśli są przyjmowane przez co najmniej rok przed poczęciem w porównaniu z kobietami, które nie przyjmowały dodatkowego kwasu foliowego.

9. Są pełne witaminy K

Wraz z innymi zielonymi, liściastymi warzywami, szparagi są dobrym źródłem witaminy K. Witamina ta jest kluczowa dla krzepnięcia krwi, jak również dla zdrowia kości.

Większość ludzi uważa, że to wapń w największej mierze odpowiada za zdrowe kości, ale witamina K jest również ważna. W rzeczywistości może pomóc organizmowi wchłonąć wapń.