Sprawdź Promocje Kalkulator diety

Bezpieczne grillowanie w 9 punktach

Sezon grillowy 2020 można uznać za otwarty! Sprzyja temu coraz lepsza pogoda i stopniowe znoszenie obostrzeń związanych z pandemią. Podpowiemy co należy robić, a czego lepiej unikać, aby mieć tylko dobre skojarzenia z letnim grillem.

Brak marynaty

Marynowanie mięsa – kurczaka, wołowiny – i pozostawienie go przez co najmniej 30 minut w lodówce przed obróbką na grillu, pozwala stworzyć barierę ochronną dla rakotwórczego działania płomieni. W szczególności mieszanka octu, soku z cytryny lub wina – wraz z różnymi ziołami i przyprawami – zmniejsza powstawanie heterocyklicznych amin (HCA). Te potencjalnie rakotwórcze substancje chemiczne powstają, gdy białka w mięsie są narażone na wysokie temperatury.

Rozmrażanie mięsa na blacie kuchennym

Powolna odwilż w temperaturze pokojowej, to pewny sposób na rozwój niebezpiecznych bakterii. Zamiast tego rozmrażaj mięso i ryby w lodówce. I pamiętaj, że spory (>1kg) kawałek mięsa będzie potrzebował co najmniej całego dnia w lodówce, aby prawidłowo się rozmrozić. Jeśli potrzebujesz go wcześniej, szczelnie zamknij zamrożone mięso w plastikowej torebce i zanurz je w zimnej wodzie; wymieniaj wodę co pół godziny, aż mięso będzie gotowe do grillowania.

Druciana szczotka

Oczywiście, grill należy zawsze porządnie wyczyścić przed kolejnym grillowaniem, ale zdecydowanie odradzamy do tego celu drucianą szczotkę. Badanie z 2016 r. wykazało, że od 2002 r. szczotki te spowodowały ponad 1600 wizyt na pogotowiu. Luźne włosie może wypaść podczas szorowania i skończyć w grillowanym jedzeniu, prowadząc do bolesnych obrażeń jamy ustnej, gardła i migdałków.

Zbyt mocno wysmażone mięso

Według naukowców z Harvardu ludzie, którzy preferują dobrze wysmażone mięso, mają o 15 % podwyższone ryzyko wystąpienia nadciśnienia w porównaniu z tymi, którzy wybierają je średnio lub słabo wysmażone. Chemikalia wytwarzane podczas smażenia mięsa w wysokich temperaturach przez dłuższy czas, zwiększają stres oksydacyjny, stany zapalne i insulinooporność, a wszystko to może zwiększać szansę na rozwój nadciśnienia.

Te same naczynia

Jeśli umieścisz surowe mięso na grillu za pomocą jednego zestawu szczypiec, musisz albo umyć je odpowiednio, albo wymienić na czyste, aby zdjąć już usmażone mięso. Jeśli tego nie zrobisz, możesz przenieść bakterie z surowego wcześniej mięsa na to gotowe. Pamiętaj, aby przestrzegać tych samych zasad dotyczących desek do krojenia i talerzy: jeśli miały kontakt z surowym mięsem, należy je umyć przed ponownym użyciem.

Jesz za późno

Grillowane mięso, drób, kiełbaski powinno się zjeść, póki są gorące. Nie warto zwlekać.

Pomoże to uniknąć zatrucia pokarmowego. Gdy temperatura powietrza wynosi 32°C lub więcej, łatwo psujące się produkty (takie jak hamburgery, karkówka, kiełbaski, czy skrzydełka z kurczaka) muszą zostać zjedzone w ciągu godziny od przygotowania; niższa niż 32°C przedłuża okno bezpieczeństwa do dwóch godzin.

Nie wycinasz tłuszczu

Wiesz, że regularne spożywanie tłustej wołowiny, jagnięciny, wieprzowiny oraz skórki z kurczaka podnosi poziom cholesterolu, co może zwiększać ryzyko chorób serca, udaru mózgu i innych śmiertelnych chorób. Ale grillowanie tłustych mięs budzi jeszcze inne obawy. Tłuszcz w grillowanych potrawach powoduje zwęglanie (gdy kapie intensywnie i rozpala węgle do tego stopnia, że mięso smaży się w żywym ogniu), co prowadzi do powstawania HCA i PAH – obie grupy substancji zaliczanych do związków kancerogennych.

Umyłeś kurczaka, ale nie ręce

Za każdym razem, gdy dotykasz surowego mięsa, musisz potem umyć ręce ciepłą wodą z mydłem przez 20 – 30 sekund, zgodnie z wytycznymi WHO. Pomaga to uniknąć rozprzestrzeniania się salmonelli i innych bakterii wywołujących biegunkę. Nie myśl też, że mycie surowego kurczaka lub innego mięsa usunie bakterie – wręcz przeciwnie – bieżąca woda rozpryskująca się strumieniem nad mięsem przenosi bakterie do zlewu, powietrza i wszędzie wokół, na Ciebie włącznie. 

Nie zapominaj o przyprawach

Doprawienie ulubionych grillowych przysmaków czarnym pieprzem i innymi przyprawami bogatymi w przeciwutleniacze, takimi jak rozmaryn, tymianek i oregano lub też dodanie ich do mielonego mięsa, kiełbas, kaszanek, może wyeliminować prawie wszystkie HCA.