Sprawdź Promocje Kalkulator diaty

Choroba cywilizacyjna – niedoczynność tarczycy

Czy przy niedoczynności powinno stosować się specjalną dietę?

Odpowiednio skomponowana i dopasowana do potrzeb dieta, może wspomóc pracę tarczycy, a przez to jej leczenie. Kluczem do sukcesu będzie zarówno dobranie odpowiedniej kaloryczności diety (pisaliśmy o tym tutaj https://optimalfit.pl/jak-dobrac-kalorycznosc-diety/ ) oraz proporcji makroskładników. Dodatkowo właściwa kompozycja diety pod względem doboru produktów, umożliwi dostarczenie odpowiedniej ilości witamin i minerałów.

O jakich mikroelementach powinniśmy pamiętać?

  1. Jod – jest składnikiem hormonów tarczycy, jego odpowiednia ilość jest więc kluczowa dla prawidłowej pracy tego gruczołu. Znajdziemy go w jodowanej soli kuchennej a także w rybach morskich jak np. dorsz czy mintaj i owocach morza. Na rynku są również dostępne wody mineralne zawierające jod.
  1. Żelazo – składnik enzymu uczestniczącego w syntezie hormonów tarczycy. Wszyscy kojarzymy żelazo z produktami zwierzęcymi, bo faktycznie najlepszymi jego źródłami są mięso, podroby, ryby oraz żółtko jaja. Warto jednak pamiętać o całej gamie roślinnych źródeł tego minerału, takich jak: szpinak, pietruszka, koper, nasiona roślin strączkowych, burak, czy pełnoziarniste produkty zbożowe oraz otręby i zarodki pszenne. Aby zwiększyć przyswajanie żelaza z diety, warto w posiłkach obfitujących w ten mikroelement uwzględnić źródła witaminy C, np. paprykę, natkę pietruszki, żurawinę, dziką różę czy cytrusy. Produkty ograniczające przyswajanie żelaza, które powinniśmy w diecie ograniczyć to z kolei czarna herbata oraz kawa.
  1. Selen – uczestniczy w przemianie hormonów tarczycy. Znajdziemy go w orzechach, ale także w rybach (np. makrela, halibut), nasionach roślin strączkowych, grzybach czy produktach pełnoziarnistych.
  1. Cynk – jest zaangażowany w odpowiednie działanie hormonów tarczycy. Znajdziemy go w mięsie, ostrygach i jajach oraz wielu produktach pochodzenia roślinnego jak nasiona słonecznika i dyni, fasoli, ciecierzycy oraz kiełkach i otrębach pszennych.

Ważną rolę w funkcjonowaniu pracy tarczycy pełni również witamina D. Głównym mechanizmem jej dostarczania do naszego ustroju jest synteza skórna pod wpływem światła słonecznego. W sezonie jesienno-zimowym, podczas którego synteza skórna jest niewystarczająca, zaleca się suplementację tego mikroskładnika. Do źródeł pokarmowych zaliczają się: tłuste ryby morskie, mleko, oleje roślinne, sery dojrzewające oraz mleko.

Goitrogeny – jakich produktów unikać przy zaburzeniach pracy tarczycy?

Goitrogeny to składniki pokarmowe, które mogą wpływać negatywnie na metabolizm jodu i przez to upośledzać pracę tarczycy – hamują wchłanianie składników odżywczych z pożywienia. Elementy te obecne są w roślinach krzyżowych jak kapusty, jarmuż, kalarepa czy kalafior. Dodatkowo, zaraz po rozpoznaniu warto zrezygnować z nasion roślin strączkowych. Po unormowaniu wyników, można spożywać te produkty do trzech razy w tygodniu.

Czy stosować dietę bezglutenową?

Stosowanie diety bezglutenowej w przypadku niedoczynności tarczycy jest zasadne jedynie w sytuacji, kiedy występuje dodatkowo celiakia, alergia na gluten lub nadwrażliwość na ten składnik pokarmowy. Jeśli nie ma dodatkowych schorzeń, to nie ma potrzeby stosowania diety bezglutenowej. Co więcej, jeśli podejrzewamy u siebie wystąpienie któregoś z wyżej wymienionych problemów, wprowadzenie na własną rękę diety bezglutenowej może utrudnić odpowiednią diagnostykę.