Sprawdź Promocje Kalkulator diaty

Co zrobić, aby wakacyjną pamiątką nie były dodatkowe kilogramy?

Po pierwsze pamiętaj, że to czas relaksu!

Urlop to czas, kiedy powinniśmy psychicznie odpocząć od codziennych obowiązków i pracy. Nie narzucaj więc sobie zbyt restrykcyjnego trybu. Pozwól sobie od czasu do czasu na gałkę lodów (o ile nie masz przeciwwskazań zdrowotnych!), czy lampkę wina.

Po drugie, nie przesadzaj z tymi lodami.

Gałka lodów raz na tydzień Cię nie zabije, ale codzienna porcja może już wpłynąć na Twoją masę ciała. Najzdrowszą wersją lodów będzie sorbet owocowy, najlepiej przygotowany samodzielnie. Jeśli kupujesz lody w lodziarni, zapytaj o opcję podania w kubeczku, unikaj natomiast wafelków, posypek czy polew, które dodają tylko kalorii. Z lodów kupowanych w sklepie najbardziej fit będą zwykłe lody śmietankowe, bez polewy lub innych dodatków.

Pułapka all inclusive.

Aby przeżyć tą specyficzną formę wyżywienia bez obżarstwa, należy po prostu zachować umiar i zdrowy rozsądek. Mając wykupione pełne wyżywienie, nie korzystajmy z niego na 200% i nie popadajmy w jedzenie jak największych ilości, żeby „się opłaciło”. W wielu hotelach posiłki są serwowane na zasadach szwedzkiego stołu. W takiej sytuacji, aby utrzymać wymarzoną sylwetkę i dobre zdrowie, wybieraj posiłki zdrowsze i chudsze. Poniżej kilka wskazówek!

  • Pieczywo – jeśli dostępna jest wersja biała i pełnoziarnista, wybieraj tą drugą!
  • Ziemniaki wybieraj w wersji pieczonej lub gotowanej – smażone (np. pod postacią frytek) są dużo bardziej kaloryczne a dodatkowo ciężkostrawne
  • Jeśli tylko są w ofercie, sięgaj po grubsze kasze oraz ryż pełnoziarnisty
  • Unikaj potraw w panierkach – są one smażone najczęściej w pełnym tłuszczu i dużo bardziej kaloryczne od mięs/ryb pieczonych w rękawie czy gotowanych
  • Sałatki oceniaj krytycznym okiem – jeśli widzisz , że dressing jest na bazie nabiału, to niestety raczej jest to majonez. Lepszym wyborem będzie lekka sałatka skropiona oliwą i sokiem z cytryny.
  • Unikaj potraw zawierających sosy – te przygotowane w kuchni będą raczej zrobione na bazie zasmażki lub śmietany

Dodatkowo, spróbuj ocenić wielkość talerzy w hotelowej restauracji. Jeśli są większe niż te, z których korzystasz w domu to uważaj na porcje! 

Na dużym talerzu klasyczna porcja może wyglądać na bardzo skromną. W takiej sytuacji ręka niemalże sama dokłada kolejne łyżki ziemniaków czy makaronu… Wybierz zatem mniejszy talerz. Jeśli nie ma takiej opcji, oceniaj krytycznie nakładane przez siebie porcje i nie przesadzaj. 

W przypadku braku wykupionego wyżywienia w hotelu staraj się choć częściowo gotować na własną rękę. Wybieraj produkty regionalne i zdrowe oraz takie, które znasz i zwyczajowo kupujesz w domu. Stołując się w restauracji staraj się przestrzegać tych samych zasad, które opisaliśmy w przypadku wyżywienia typu all inclusive.

Plażowanie czy wycieczki?

Oczywiście jedno i drugie nam nie zaszkodzi. Warto jednak, aby w czasie wakacji pamiętać o aktywności fizycznej we wszelkiej formie: wycieczek, zwiedzania czy uprawiania sportów plażowych. Dodatkowy ruch pomoże nam spalić nadmiar kalorii, pozwoli więcej zobaczyć (o ile jest to aktywność w naturze) i spędzić miło czas.

Nie przesadzaj z alkoholem! 

Po pierwsze, nadmiar alkoholu może niekorzystnie wpłynąć na Twoje zdrowie. Alkohol to też nadprogramowe kalorie, szczególnie jeśli pojawia się w większych ilościach lub pod postacią drinków z sokami lub słodkimi napojami. Zamiast piwa czy mocniejszego trunku, warto natomiast sięgnąć po lampkę czerwonego wina. To spora dawka antyoksydantów, jednak i tutaj warto nie przesadzać.

Jeśli jesteś w kulinarnie odmiennym dla Ciebie regionie, korzystaj i testuj!

Odwiedzając inną kulturę, dobrze jest spróbować lokalnych specjałów i tradycyjnej kuchni z danego regionu. Jeśli natomiast planujesz zabrać coś ze sobą do ojczyzny, to koniecznie sprawdź czy jest to dozwolone i w jakich ilościach. 

Udanych wakacji 2019 życzy cały zespół Optimal Fit! 🙂