Sprawdź Promocje Kalkulator diaty

Dieta a płodność i udane życie seksualne.

Czy dieta pełna tłustego mięsa i uboga w warzywa, to dieta prawdziwego mężczyzny? Oczywiście, że nie! Schabowe, golonki i inne wiktuały stereotypowego samca popite obficie piwem, to oprócz ryzyka wystąpienia standardowych schorzeń związanych z nieodpowiednim odżywianiem, również gwóźdź do trumny udanej prokreacji i szerzej – satysfakcjonującego życia seksualnego. 

Jak poprawić swoją płodność? Oto kilka prostych zasad:

1. Osiągnij prawidłową masę ciała, jeśli masz nadwagę lub niedowagę. Im większa masa ciała, tym w Twoim organizmie mniej testosteronu, a więcej estradiolu (hormonu płciowego, którego większe ilości są fizjologiczne, ale u kobiet!). Dowiedziono, że nieprawidłowa masa ciała wpływa negatywnie na jakość nasienia: na jego ilość, oraz ruchliwość i budowę plemników oraz zwiększa ryzyko zaburzeń erekcji!

2. Zrezygnuj z używek – alkohol, kofeina, tytoń oraz inne substancje psychoaktywne mogą negatywnie oddziaływać na męską płodność.

3. Ogranicz spożycie mięsa (szczególnie czerwonego), wprowadź do diety roślinne źródła białka. Zauważalna w ostatnich latach tendencja do nadmiernego spożycia mięsa jest niepokojąca w kontekście płodności. Zbyt wysoka podaż białka pochodzącego z mięsa może przyczyniać się do pogorszenia jakości plemników. Dodatkowo wykazano niekorzystne działanie nasyconych kwasów tłuszczowych, które są obecne m.in. w tłuszczach pochodzenia zwierzęcego (w tym w tłustym mięsie). Produkty, zawierające białka pochodzenia roślinnego jak nasiona roślin strączkowych, orzechy i nasiona czy produkty zbożowe zawierają natomiast błonnik pokarmowy, którego odpowiednie spożycie ułatwia redukcję masy ciała. Te grupy produktów są również dobrym źródłem cynku i selenu, które są kluczowymi minerałami uczestniczącymi w spermatogenezie, czyli procesie powstawania i dojrzewania plemników. 

4. Pamiętaj o przynajmniej 5-ciu porcjach warzyw i owoców. Ta grupa produktów to prawdziwa skarbnica witamin, minerałów i przeciwutleniaczy. Niedobór tych ostatnich przyczynia się do mniejszej ilości nasienia, mniejszej ruchliwości plemników i spadku ich ilości. Które z tych związków mają największe znaczenie w kontekście płodności?

  • Witamina C – obecna m.in. w czarnej porzeczce, kiwi, cytrusach, papryce, pomidorach, brokułach i kapuście
  • b- karoten – znajdziemy go w marchewce, pomidorach, szpinaku, brzoskwiniach i dyni
  • likopen – to ważny antyoksydant obecny w pomidorach i w przetworach pomidorowych jak sok, koncentrat czy sos. W przetworzonych produktach jest nawet lepiej przyswajalny
  • Resweratrol – obecny w czerwonych winogronach oraz soku i winie z tych owoców i granatach 

5. Zadbaj o odpowiednie tłuszcze! 

Ogranicz spożycie tłustego mięsa, tłuszczy zwierzęcych (jak masło i smalec) oraz tłustego nabiału. Zawierają one nasycone kwasy tłuszczowe, których zbyt duże spożycie może upośledzać jakość nasienia. 

6. Unikaj żywności przetworzonej: słonych przekąsek jak chipsy, żywności typu fast food itp.

Zawarte w nich kwasy tłuszczowe typu trans zmniejszają Twoją płodność! 

Sięgaj po olej rzepakowy, olej lniany, olej z orzechów włoskich i same orzechy. Zawierają one kwasy tłuszczowe omega – 3, które wydają się korzystnie wpływać na jakość nasienia. 

Z tego samego powodu jedz 2 razy w tygodniu ryby, szczególnie pochodzenia morskiego jak np. łosoś czy halibut. 

7. Cennym składnikiem w diecie prawdziwego mężczyzny jest również kwas foliowy!Znajdziesz go w zielonych warzywach liściastych jak np. szpinak czy brokuły, nasionach roślin strączkowych, produktach pełnoziarnistych, orzechach włoskich i pomarańczach.

8. Jeśli chcesz zostać ojcem nie zapominaj też o L-karnitynie! 

Jej dobrym źródłem jest mięso i ryby (ale nie przesadzaj z ich ilością!), przetwory mleczne i orzechy

9. Arginina jest natomiast ważna i dla płodności i dla przyjemności, jest bowiem niezbędna dla erekcji.

Jeśli więc nie chcesz mieć z tym problemu pamiętaj aby uwzględnić w swojej diecie produkty zbożowe pełnoziarniste, orzechy (szczególnie włoskie i nerkowce), nasiona, zielone warzywa i warzywa korzeniowe, produkty mleczne i czosnek.