Sprawdź Promocje Kalkulator diety

Dieta to nie tylko odchudzanie! Poznaj 7 kolorów dla zdrowia.

Spróbuj tęczy. Nie, nie chodzi mi o kolorowe cukierki reklamowane tym sloganem, a o warzywa i owoce. Nie jest tajemnicą, że jedzenie warzyw i owoców ze wszystkich grup kolorystycznych pomaga w odchudzaniu i dostarcza cały zestaw niezbędnych składników odżywczych, którymi karmi się ciało. Kolory promują zdrowe serce, wzmacniają układ odpornościowy, poprawiają wygląd i kondycję skóry i wreszcie pomagają dłużej żyć. Jak zatem wpływają one na nasze zdrowie i dlaczego dieta powinna być kolorowym kolażem?

Różnorodność. To jest słowo klucz, kiedy myślimy i mówimy o zdrowej, optymalnie zbilansowanej diecie. Każdy kolor to nieprzebrane bogactwo warzyw i owoców i inne wartościowe składniki. Tylko sięganie po całą paletę barw, zagwarantuje nam pokrycie potrzeb organizmu na wszystkie mikroelementy. Nie możemy być w naszym odżywianiu monotonni lub przesadnie wybredni – ograniczanie się do jednego, dwóch ulubionych warzyw lub owoców, choć zdrowych, nie przyniesie nam większych korzyści i z pewnością nie zapobiegnie sukcesywnemu wyjaławianiu organizmu.

Siedem kolorów – fantastyczny pejzaż smaków, zapachów i faktur. Nieskończona liczba kombinacji i przepisów, tchnących optymizmem wprost z talerza.

Czerwony

Jedną z niezwykłych zalet czerwonych warzyw i owoców jest to, że zawierają one likopen. Ten potężny przeciwutleniacz zmniejsza ryzyko zawału serca i rozwoju nowotworów, w tym raka prostaty i szyjki macicy. I chociaż prawdopodobnie słyszeliście o zaletach surowych warzyw i owoców, to likopen jest w istocie wzmacniany poprzez obróbkę termiczną. Zupa ze smażonych pomidorów, sos do pizzy lub makaronu, pieczone buraki do carpaccio, czy pieczona czerwona papryka do kremowego serka – pozwolą organizmowi wchłonąć więcej likopenu, niż z tych samych, ale surowych produktów. Czerwone owoce dodawaj do śniadania i słodkich lekkich przekąsek: maliny, wiśnie, czereśnie, truskawki, arbuz, żurawina, czy granat.

Niebieski i fioletowy

Jeśli coraz częściej zdarza Ci się zapominać różne rzeczy – rocznicę pierwszej randki, datę urodzin najlepszego przyjaciela, termin odczytu gazomierza lub stojąc w korku, zastanawiasz się skonsternowany, czy zamknąłeś drzwi od mieszkania – to powinieneś zacząć jeść ciemne warzywa i owoce. Niebieskie i fioletowe są najlepszym pokarmem dla mózgu. Jagody są królem przeciwutleniaczy – gęsto upchane związkami zwalczającymi wolne rodniki w owocu wielkości ziarnka grochu – są bezkonkurencyjne i z powodzeniem posłużą, jako sposób na poprawę pamięci i procesów poznawczych, a także na obniżenie ciśnienia krwi. Inne pyszne ciemne warzywa i owoce: suszone śliwki, figi, bakłażany, rodzynki, węgierki, jeżyny oraz fioletowe i czarne winogrona, wszystkie mają dodatkowo właściwości przeciwzmarszczkowe i promują długowieczność. I na tym się ich zalety nie kończą. Antocyjany dostarczające niebiesko – fioletowego pigmentu tym owocom i warzywom są zdrowymi dla serca związkami, które działają ochronnie przed toksynami środowiskowymi.

Zielony

Zielone warzywa i wszystko jasne. Napakowane zdrowiem, aż kipią, ale też te, przed którymi wiele osób odczuwa niemalże fizyczny wstręt. Niesłusznie. Z pomocą pysznie skomponowanych dań z zielonych warzyw pomożemy przełamać niechęć do nich. Brukselka, szpinak, jarmuż, brokuły i rukola – każde z nich ma wysoką zawartość witaminy A, a także są znakomitym źródłem wapnia, co powinno zwrócić uwagę osób nietolerujących nabiału. Grupa zielona ma również sporo witaminy K, która pomaga w normalizacji krzepnięcia krwi.

Izotiocyjaniany – to z kolei związki odpowiedzialne za oczyszczanie wątroby oraz prewencję przed rakiem pęcherza moczowego. W sezonie letnim polecamy pełne potasu zielone szparagi, które dodatkowo dbają o zdrowy pęcherz i mogą zapobiegać infekcjom dróg moczowych. Cukinia, fasolka szparagowa i groszek to także doskonały wybór. Nie możemy zapominać o ziołach i przyprawach, bez których nie wyobrażamy sobie aromatycznych potraw: bazylia, pietruszka, kolendra, tymianek, mięta i melisa. Zielone owoce – jabłka, gruszki, winogrona, kiwi i limonki sprawdzą się w deserach, napojach, koktajlach lub jako samodzielna orzeźwiająca przekąska.

Żółty i pomarańczowy

Kolory lata. Kolory zdrowej i pełnej blasku cery. Jedząc pomarańczowe i żółte warzywa oraz owoce skutecznie zadbamy o lepsze uelastycznienie skóry i bezsłoneczną promienną opaleniznę. Wystarczy zajadać się pomarańczami, mandarynkami, melonami, ananasami, morelami, kukurydzą, słodkimi ziemniakami, marchewką, czy mango. Przyjemnie i zdrowo, bez niebezpiecznej długotrwałej ekspozycji na słońce zapewnimy sobie piękny, świeży wygląd. Przy okazji, pomarańczowe warzywa i owoce zawierają drogocenny beta – karoten, karotenoid odpowiedzialny za dostarczanie witaminy A, która jest nieodzowna dla zdrowia oczu. Kolory te wzmacniają również kości i zęby, dzięki zawartości witaminy C, potasu i kwasu foliowego.

Biały

Biały kolor w dietetyce kojarzy się źle – biały cukier, biała mąka, a z niej biały chleb, czy makaron. Na szczęście bez problemu białe owoce i warzywa przeważają szalę na stronę zdrowia. Kalafior, banany, ziemniaki, seler, pietruszka, biała rzodkiew, pieczarki, białe szparagi, czy cebula mają naprawdę dużo wartości odżywczych – są znakomitym źródłem potasu, magnezu, błonnika oraz mają więcej białka, niż reprezentanci pozostałych grup kolorystycznych.