Sprawdź Promocje Kalkulator diety

Jeść czy nie jeść? Cała prawda o strączkach.

Rośliny strączkowe od zarania dziejów odgrywają znaczącą rolę w żywieniu człowieka. Do niedawna były traktowane po macoszemu jako ubogi substytut mięsa. W rzeczywistości to ważny element tradycyjnej kuchni wielu krajów i społeczności, który nierzadko gwarantował rozwój cywilizacji, gdy mięso nie było tak dostępne jak dzisiaj. Nasza fasolka po bretońsku, groch z kapustą, zupa fasolowa, bliskowschodni hummus, falafel, grecka pasta do chleba z gotowanego grochu fava, brazylijski gulasz z fasoli feijoada, czy jego gruziński odpowiednik lobio, to tylko wybrane przykłady popularnych dań opartych o strączki. Do nasion roślin strączkowych zaliczamy soczewicę (zieloną, czerwoną, żółtą oraz czarną), ciecierzycę, czerwoną fasolę, soję oraz bób. Poniżej kilka słów o nich, dlaczego warto włączyć je do swojej diety i jak je odpowiednio przygotować.

Jeśli strączki są Wam obce to najwyższy czas się do nich przekonać 🙂

Spożywając fasolę czy soczewicę dostarczamy swojemu organizmowi białka, są one więc świetnym zamiennikiem mięsa czy ryb w codziennej diecie. Komponując posiłek na bazie strączków warto uwzględnić w nim jakiś produkt zbożowy, ze względu na uzupełnienie tych aminokwasów, których w strączkach brakuje, a są niezbędne naszemu organizmowi.

Co więcej, strączki zawierają bardzo dużo węglowodanów w tym błonnika pokarmowego frakcji rozpuszczalnej, który pomoże nam obniżyć tzw. zły cholesterol, zadba o nasz przewód pokarmowy oraz da uczucie sytości po posiłku. Oprócz tego, to dobre źródło witamin i minerałów jak witaminy z grupy B (w tym kwas foliowy), cynk, miedź, wapń, potas oraz fosfor

Co warte odnotowania, ta grupa produktów jest również bardzo polecana przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie, informacja o nich znalazła się nawet w najnowszej Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Naprawdę warto po nie sięgać!

Przygotowanie strączków

Suche nasiona przed spożyciem musimy odpowiednio przygotować, aby nie nabawić się dolegliwości ze strony układu trawienia. Podobnie jak nasza babcia moczyła białą fasolę do zupy, tak i my zawsze musimy namoczyć strączki, najlepiej przez całą noc i ugotować w nowej wodzie. Strączki powinniśmy gotować do miękkości, najlepiej z dodatkiem sody oczyszczonej, która przyspieszy proces gotowania.

Jak zmniejszyć wzdęcia występujące po spożyciu

Ze względu na zawartość błonnika pokarmowego i grupy węglowodanów, które trawione są dopiero w jelicie grubym, strączki będą sprzyjały wzdęciom. Aby zmniejszyć ich intensywność, warto podczas gotowania dodać zioła o charakterze przeciwwzdęciowym jak kminek, bazylię, liście laurowe, majeranek czy cząber.

Jeśli nasza codzienna dieta jest uboga w błonnik pokarmowy, znajdujący się w warzywach, owocach oraz produktach pełnoziarnistych, to niestety te dolegliwości mogą być większe. Do zwiększonej ilości błonnika nasz przewód pokarmowy potrafi się przyzwyczaić. Jeśli więc po pierwszym spożyciu strączków, pojawią się wzdęcia, nie zniechęcaj się. Zwiększenie ilości błonnika w diecie powinno odbywać się stopniowo, tak aby Twój organizm miał czas i możliwość przystosować się do nowej sytuacji.

Czy każdy powinien jeść strączki?

Ze względu na zawartość błonnika i związków wzdymających, nasiona roślin strączkowych musimy zaliczyć do produktów ciężkostrawnych. Jeśli nie mamy problemów ze zdrowiem, absolutnie nie musimy się tym martwić. Jeśli jednak występuje u nas jakieś schorzenie przewodu pokarmowego, warto skonsultować ich wprowadzenie do diety z dietetykiem. U niektórych osób mogą one powodować wystąpienie lub nasilenie dolegliwości chorobowych.

Bezpieczeństwo to nasz priorytet

Szanowni Państwo,
Nasze dostawy odbywają się normalnie.


  • Nasz personel został dodatkowo przeszkolony, a procedury bezpieczeństwa zaostrzone.
  • Zespół kuchenny pracuje w strojach ochronnych oraz jeszcze częściej używa środków odkażających skórę oraz powierzchnie.
  • Kurierzy używają środków dezynfekujących oraz rękawiczek jednorazowych.
  • Regularnie kontrolujemy stan zdrowia naszych pracowników.
  • Bezpieczeństwo Państwa oraz naszych Pracowników jest naszym priorytetem.

Pomagamy zostać w domu - wygodnie i bezpiecznie!

Zamów wygodnie i bezpiecznie!

Zapisz się do newslettera i odbierz 5% rabatu!