Sprawdź Promocje Kalkulator diaty

Kit czy hit? O dietach cud.

Czy warto ulegać urokowi nowych, „rewolucyjnych” diet „cud”,czy może lepiej postawić na pewniaki? Która dieta jest najlepsza?

Zwykle raz do roku pojawia się jakaś modna i pomagająca niemal na wszystko dieta. Każdy nowy i mocno lansowany w mediach trend żywieniowy warto jednak poddać próbie czasu. Jeśli dany model żywieniowy nie był stosowany i jest marketingowym tworem, dobrze jest poczekać na badania, które uzasadnią słuszność stosowania takiej diety i potwierdzą jej bezpieczeństwo lub możliwe ryzyko wystąpienia powikłań. Ponadto dana dieta może umożliwiać nam redukcję masy ciała w pierwszym miesiącu stosowania, a jednocześnie nie wpływać korzystnie na naszą sylwetkę i zdrowie za 5 lat.

Na czym się w takim razie opierać?

Jeśli leczysz się przewlekle, skonsultuj swoją dietę z wykwalifikowanym dietetykiem. Na pewno doradzi Ci, jaki schemat będzie odpowiedni w Twoim przypadku.

Dla osób zdrowych lub leczących się na choroby, które nie wpływają na żywienie doskonałym źródłem merytorycznej wiedzy będą opinie ekspertów – dietetyków i lekarzy.

Od 2010 roku specjaliści w dziedzinie dietetyki i zdrowia człowieka tworzą ranking diet. Modele żywieniowe są w nim oceniane w oparciu o kilka kryteriów takich jak:

  • krótko oraz długoterminowe korzyści zdrowotne
  • łatwość w realizacji
  • możliwość pokrycia zapotrzebowania na składniki odżywcze
  • bezpieczeństwo
  • wpływ modelu na zmniejszenie ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2 oraz chorób sercowo-naczyniowych

W tym roku zespół ekspertów oceniał aż 41 (!) różnych diet, całość możesz znaleźć tutaj: https://health.usnews.com/best-diet/best-diets-overall

Na podium znowu trafili stali bywalcy pierwszych miejsc. Królową w tym roku, jak to zdarzało się również w przeszłości, jest dieta śródziemnomorska. Dieta ta jest odwzorowaniem tradycyjnego (niekoniecznie obecnego!) modelu żywieniowego mieszkańców Grecji oraz południowych Włoch. Charakteryzuje się dużą ilością warzyw, nasion roślin strączkowych, świeżych owoców oraz produktów zbożowych. Ważnym elementem diety są ryby i owoce morza, nabiał oraz orzechy. To z czym kojarzymy dietę śródziemnomorską, to także oliwa z oliwek oraz czerwone wino.

Na drugim miejscu rankingu naukowcy postawili dietę DASH. Została ona stworzona, aby przeciwdziałać rozwojowi nadciśnienia tętniczego, poprawiać profil lipidowy, zmniejszać ryzyko chorób sercowo-naczyniowych oraz cukrzycy typu 2, a także aby wydłużać nasze życie! W jaki sposób ma się to udać? To proste! Żywiąc się tym modelem powinieneś jeść dużo warzyw i owoców (w tej kolejności!), sięgać po niskotłuszczowe produkty mleczne i produkty pełnoziarniste. Dodatkowo jedz ryby, drób i nasiona roślin strączkowych jako źródło białka, ogranicz natomiast spożycie mięsa czerwonego. Jako przekąskę wybieraj orzechy, unikaj natomiast słodyczy i słodzonych napojów. Bardzo istotnym elementem tej diety jest także odpowiednia podaż potasu oraz ograniczona podaż sodu, która jest zapewniona przez właściwe proporcje produktów zawierających te dwa mikroskładniki.

Ostatnie miejsce na podium zajęła natomiast dieta fleksiwegetariańska. Ten ciekawy model żywieniowy nie jest wcale taki nowy, choć stosunkowo niedawno został zdefiniowany. Fleksiwegetarianizm, jak sama nazwa wskazuje, to elastyczny wegetarianizm, zalecający ograniczenie spożycia mięsa, jednak nie jego całkowitą eliminację. Dieta opiera się na zasadach prawidłowego żywienia, zawiera więc elementy diety śródziemnomorskiej oraz DASH. Zaleca się, aby głównym źródłem białka były nasiona roślin strączkowych i ich przetwory takie jak np. tofu. Dopuszczone jest również jedzenie ryb, jaj oraz nabiału a także okazjonalne spożywanie mięsa.

Czwarte miejsce, czyli zaraz za podium zajęła dieta MIND, o której pisaliśmy tutaj: https://optimalfit.pl/dieta-mind-dla-zdrowia-mozgu-pamieci-i-koncentracji/

Które diety wypadły najgorzej?

Niechlubne, 41 miejsce zajęła dieta dukana, potem kolejno dieta resetująca ciało (reset body diet), dieta whole30 oraz dieta keto. 

Nie daj się złapać na chwyty marketingowe, że jakaś nowa, rewolucyjna dieta umożliwi Ci redukcję dużej ilości kilogramów w krótkim czasie! Nawet jeśli tak będzie, to czy wraz z kilogramami nie stracisz zdrowia? Uważaj więc na te nowe, niesamowite diety i zapytaj specjalisty o radę. Jeśli nie jesteś pewien to pamiętaj, że dobre dietetyczne trio, tj. dieta śródziemnomorska, DASH i fleksiwegetariańska w większości przypadków świetnie się sprawdzi!