Sprawdź Promocje Kalkulator diety

Po jaki olej najlepiej sięgnąć do smażenia? Przegląd tłuszczów do smażenia.

Mimo że smażenie nie należy do najzdrowszego sposobu obróbki termicznej, to zdecydowanie należy do najpopularniejszej formy przygotowania posiłku. Jest szybkie, proste i nie ma co się oszukiwać – smaczne.

Z pewnością najzdrowiej byłoby zupełnie z niego zrezygnować, jednak nie dajmy się zwariować – skorzystanie z tej obróbki cieplnej od czasu do czasu nie wpłynie negatywnie na nasze zdrowie. W jaki więc sposób sprawić, aby smażenie potraw było nieco bezpieczniejsze dla naszego zdrowia? Należy zadbać o to, aby potrawa wchłonęła jak najmniej tłuszczu i sięgnąć po olej, który pod wpływem wysokiej temperatury nie ulegnie rozpadowi do szkodliwych dla nas środków chemicznych.

Punkt dymienia – klucz do wyboru odpowiedniego oleju do smażenia

Punkt dymienia – inaczej zwany temperaturą dymienia – to nic innego jak najniższa temperatura, w której dany tłuszcz zaczyna się dymić. W zależności od zanieczyszczeń, zepsucia i ilości kwasów tłuszczowych, każdy tłuszcz charakteryzuje się typową dla swojego składu temperaturą dymienia. Po jej przekroczeniu dochodzi do rozpadu cząsteczek tłuszczu na glicerol i wolne kwasy tłuszczowe. Tłuszcz traci wszystkie swoje wartości odżywcze. Następnym etapem jest powstanie w tłuszczu substancji uznanych za rakotwórcze.

Temperatura dymienia wybranych olejów:

  • Olej z awokado rafinowany – 270 stopni C
  • Olej rzepakowy rafinowany- 240 stopni C
  • Olej słonecznikowy rafinowany – 220 stopni C
  • Rafinowana oliwa extra virgin – 190 stopni C
  • Nierafinowany olej rzepakowy -130 stopni C
  • Nierafinowany olej słonecznikowy -107 stopni C
  • Smalec- 180 stopni C
  • Masło- 135 stopni C

W domowych warunkach podczas smażenia na cienkiej warstwie tłuszczu temperatura waha się w granicach 130 – 160 stopni C. Wraz ze zwiększeniem ilości oleju na patelni temperatura ta wzrasta. Nie jest to jednak tak wysoka wartość jak podczas przemysłowej obróbki, gdzie temperatura tłuszczu zdecydowanie przekracza 200 stopni i jest dłuższa.

Po jaki tłuszcz do smażenia sięgnąć?

OLIWA

Tak dokładnie – oliwa. Pomimo, że wiele osób uważa, że kompletnie nie nadaje się do smażenia i zawsze kojarzyła się z wysoką ilością wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, oliwa wg badań to jeden z najlepszych tłuszczów, po który warto sięgnąć podczas tej obróbki termicznej. W swoim profilu kwasów tłuszczowych zawiera stabilny termicznie kwas oleinowy, który należy do jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. W jej składzie znajdziemy również wiele substancji o charakterze antyoksydacyjnym, które pozytywnie wpływają na stabilizację tłuszczu podczas wysokiej temperatury.

OLEJ RZEPAKOWY

Olej rzepakowy charakteryzuje się bardzo dobrą proporcją kwasów tłuszczowych Omega 3 : Omega 6, zawiera sporo witaminy E i również świetnie nadaje się do smażenia.

W sklepach znajdziemy olej rzepakowy w formie rafinowanej jak i nierafinowanej. Trudno jest jednoznacznie rozstrzygnąć, który wariant będzie odpowiedniejszy. Jednak jedno jest pewne – rafinowany olej będzie zdecydowanie odporniejszy na działanie wysokich temperatur.

Warto zwrócić uwagę na sposób jego przechowywania – plastikowa, przezroczysta butelka z pewnością będzie wpływała na szybsze jełczenie tłuszczu.

OLEJ KOKOSOWY

Olej kokosowy w ostatnich latach bardzo mocno zyskał na popularności. Przypisywane jest mu wiele cudotwórczych właściwości, które nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości, ale jedno jest pewne – nie wypada najgorzej na podium najlepszych olejów do smażenia. Jest zdecydowanie bardzo bogaty w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, co zapewnia mu bezdyskusyjnie dobrą stabilność podczas smażenia. Warto jednak sięgać po niego od czasu do czasu – wysoka podaż zawartości kwasów nasyconych nie jest zalecana w naszej diecie.

W dużym uproszczeniu możemy stwierdzić, że najbardziej odporne na wysoką temperaturę i najtrwalsze są oleje z wysoką zawartością nienasyconych kwasów tłuszczowych. Następne po nich są oleje z wysoką zawartością kwasów jednonienasyconych, a najmniej trwałe i najłatwiej ulegające rozpadowi są oleje z duża zawartością kwasów wielonienasyconych. Przy wyborze oleju do smażenia należy jednak spojrzeć na sprawę trochę szerzej. Wysoka zawartość kwasów nienasyconych często idzie w parze z bardzo wysoką zawartością cholesterolu, co nie służy naszemu zdrowiu.