Sprawdź Promocje Kalkulator diaty

Pomyśl dwa razy, zanim sięgniesz po takie śniadanie!

Zdrowe śniadanie może z powodzeniem nadać właściwy, energetyczny ton całemu dniowi. Analogicznie, niewłaściwy wybór pożywienia o poranku, może sabotować nasze dobre samopoczucie. Przyjrzyjmy się wspólnie tym niezdrowym propozycjom.

Przetworzone płatki śniadaniowe

Popularne, kolorowe płatki śniadaniowe to często szybkie i wygodne rozwiązanie na pierwszy posiłek. W składzie sporo węglowodanów, cukru, śladowa ilość błonnika – taki profil gwarantuje natychmiastowy wzrost poziomu cukru we krwi, a następnie jego równie ekspresowy spadek. To doprowadza do napadów głodu pomiędzy posiłkami i gorszego samopoczucia. Najlepszym rozwiązaniem będzie domowa owsianka na mleku lub jogurcie z owocami i orzechami. Węglowodany złożone i błonnik skutecznie nasycą i zapewnią stały dopływ energii przez cały poranek.

Kubek beztłuszczowego jogurtu

Pokutuje błędne przekonanie, że porcje na diecie redukcyjnej koniecznie muszą być skromne. Owszem, powinny one być mniejsze, ale przede wszystkim odpowiednio zbilansowane. Kubek – to mało, beztłuszczowy – skoro mniej tłuszczu, to więcej cukru, słowem – bezwartościowe śniadanie, które nie ma szans pokryć porannego zapotrzebowania kalorycznego, które waha się w zależności od wagi, wieku, płci i aktywności fizycznej od 250 do ponad 400 kalorii. Jeśli jemy zbyt mało na śniadanie, siłą rzeczy głód męczy nas już przed południem, a wówczas łatwo jest podjadać niedozwolone przekąski. Jogurt jest super, ale dodaj do niego ulubione pełnoziarniste płatki zbóż, otręby oraz suszone owoce i orzechy, aby uzyskać bardziej kompletny i energetyzujący posiłek.

Bekon i kiełbaski

Mocno przetworzone wyroby mięsne są bardzo szkodliwe dla naszego zdrowia, alarmują kardiolodzy. Traktujmy je raczej jako swego rodzaju „przyprawę”, smaczny dodatek do zdrowej kanapki, a nie jako podstawę posiłku. Chodzi o sytuację, gdy na talerzu ląduje pięć parówek i keczup… Stanowczo odradzamy! Pieczone mięso w pełnoziarnistej bułce, masa kolorowych warzyw i pyszny jogurtowy sos – taki sandwicz smakuje wspaniale i jest zdrową alternatywą dla powszechnej kanapki z wędliną.

Szklanka soku

Zaskakujące, ile osób nie jedzących śniadania, łapie w biegu szklankę soku i traktuje ją jako posiłek. A przecież to same węglowodany i cukier, nie zrównoważone żadnym innym składnikiem odżywczym. Dotyczy to również zdrowych, tłoczonych na zimno soków na bazie warzyw. Tylko dlatego, że zawiera w składzie jarmuż, nie oznacza, że może być uważany za solidny posiłek. Jeśli już chcemy rano poradzić sobie ze śniadaniem za pomocą soku, szejka, to dodajmy jakiś białkowy i tłuszczowy element. Sok z warzyw i owoców z dodatkiem masła orzechowego, a do ręki jajko na twardo może stanowić udany początek dnia.

Słodkie wypieki

Pączki, babeczki, muffiny – jeśli jeszcze w nazwie pojawi się „pełnoziarniste”, „z otrębami”, to czujemy się dietetycznie rozgrzeszeni. Niewinnie wyglądające na sklepowej półce słodkości, to w istocie sam rafinowany cukier i tłuszcz trans. Moglibyśmy polecić jedzenie połowy takiej babeczki, ale wolimy zaproponować rozwiązanie bez kompromisów. Domowe muffiny, na bazie bananów, mąki pełnoziarnistej, słodzone miodem i z masą zdrowych dodatków w postaci orzechów i suszonych owoców!

Brak śniadania

To w zasadzie najgorsze, co możemy zrobić. Już lepsza będzie wspomniana wyżej parówka, aniżeli pusty talerz. Pominięcie śniadania skutkuje w ciągu dnia przejadaniem się i ogólnym rozstrojem organizmu. Jeśli należysz do ludzi, którzy twierdzą, że po prostu nie mają apetytu zaraz po przebudzeniu, to powinieneś przyjrzeć się swoim ogólnym nawykom żywieniowym i spróbować zmienić te negatywne. Na taki stan rzeczy, może wpływać objadanie się podczas kolacji i podjadanie kalorycznych przekąsek tuż przed snem, np. podczas oglądania seriali.