Sprawdź Promocje Kalkulator diaty

Skarby lata – owoce jagodowe

Sezon na truskawki niestety powoli dobiega końca, ale niedługo w naszych sklepach pojawią się pozostałe owoce jagodowe. W niniejszym artykule postaramy się przekonać Cię i zachęcić do tego, aby korzystać z tych skarbów lata i to nie tylko ze względu na wspaniały smak!

Owoce jagodowe to duża grupa drobnych owoców, do których zaliczamy truskawki, maliny, borówki, porzeczki, agrest, jeżyny, żurawinę, aronię, winogrona oraz poziomki. 

Wszystkie powyższe to prawdziwe bogactwo przeciwutleniaczy, czyli związków które unieszkodliwiają wolne rodniki, będące przyczyną uszkodzeń w naszych komórkach. Spośród przeciwutleniaczy zawartych w jagodach znajdziemy witaminę C, flawonoidy, kwasy fenolowe, witaminę E oraz antocyjany. Ich spożycie wpływa korzystnie na nasze zdrowie, działa przeciwnowotworowo, przeciwzapalnie oraz opóźnia proces starzenia się naszego organizmu. 

Wszystkie owoce jagodowe są również świetnym źródłem błonnika pokarmowego, który jest bardzo istotny dla prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Wpływa on również na obniżenie stężenia cholesterolu frakcji LDL, którego wyższa ilość zwiększa ryzyko choroby niedokrwiennej serca czy udaru mózgu. Ilość błonnika w poszczególnych owocach jest różna, królową pod tym względem jest czarna porzeczka, gdzie jego zawartość to aż 7,9g w 100g, najmniejszą ilość znajdziemy natomiast w truskawkach – tylko 1,8g błonnika w 100g. 

Dodatkowo ta grupa owoców (prócz winogron!) jest uważana za niskokaloryczną. Najmniej energii dostarczy nam świeża żurawina (26 kcal w 100g), niewiele więcej truskawki (33 kcal w 100g) a najwięcej jagody leśne (51 kcal w 100g). Owoce te powinny włączyć do diety szczególnie osoby redukujące swoją masę ciała, a także osoby chorujące na zaburzenia gospodarki węglowodanowej jak insulinooporność czy cukrzyca, ponieważ zawierają one również niewielką ilość cukru (prócz winogron!). Ale i tu pamiętaj, aby zachować umiar. Nawet niskokaloryczne owoce zjedzone w nadmiarze, mogą dostarczyć nam zbędnych kilogramów. 

Wysokie spożycie owoców jagodowych może również zmniejszyć ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory jak m.in. rak jelita grubego czy nowotwór płuca. Wynika to z zawartości witamin, antyoksydantów oraz błonnika pokarmowego. 

Minimum 2 porcje tygodniowo owoców jagodowych to z kolei jedna ze składowych diety MIND. Została ona zaprojektowana, aby chronić nasz mózg, poprawić pamięć i koncentrację oraz zmniejszyć ryzyko chorób neurodegeneracyjnych jak choroba Alzheimera. 

Są one też świetne podczas upałów! Szczególnie teraz powinniśmy pamiętać o produktach, które w dużej mierze składają się z wody, więc owoce jagodowe będą idealne! Przykładowo, zawartość wody w truskawkach to aż 92%, a w malinach 87%. 

Podczas zakupów warto wybierać owoce sezonowe, od lokalnych dostawców. Przechowywanie produktów wpływa znacząco na straty witamin i antyoksydantów. Zjadane przez nas owoce powinny być więc jak najświeższe. Poza sezonem (a sezon jest niestety krótki) śmiało sięgaj po mrożonki, ogólnie dostępne w sklepach. Warzywa i owoce do mrożenia są zbierane w szczycie sezonu, ponieważ wtedy jest ich największa dostępność, najlepsza jakość i najniższa cena. 

Bardzo popularne w naszych domach są przetwory z tych owoców, dżemy oraz soki – szczególnie zimą. Warto jednak pamiętać, że podczas procesu przygotowywania tych przetworów straty witamin i antyoksydantów są bardzo duże. Nie ma się więc co oszukiwać, że dżem czy sok malinowy zawiera duże ilości witaminy C. Dodatkowo, zwykle zawierają one sporo cukru, stosujmy je więc z umiarem. 

Pod kątem zawartości związków aktywnych oczywiście najlepsze są owoce prosto z krzaczka! Pamiętaj jednak, aby koniecznie dobrze je umyć przed spożyciem! Zarażone tasiemcem bąblowcowym psy lub zwierzęta dzikie (lisy, wilki) mogą na naszych pięknych jeżynach wraz z kałem zostawić jaja tasiemca i w ten sposób możemy się zarazić tym groźnym pasożytem. Tyczy się to szczególnie owoców rosnących dziko, ale umycie swoich z ogródka (a także kupionych!) też jest wskazane.