Sprawdź Promocje Kalkulator diety

Zdrowa ciąża w 10 punktach

W okresie prekoncepcyjnym, a szczególnie w momencie planowania rodziny warto zadbać o swoje zdrowie. Przełoży się to później na zdrowie Twoich dzieci, a często może również zapobiec rozwojowi szeregu chorób i wystąpieniu trudności z zajściem w ciążę. Na płodność kobiet wpływ ma wiele czynników, jednak dziś na tapetę bierzemy te związane ze stylem życia. Co robić, aby poprawić swoją płodność i zwiększyć szansę na zajście w ciążę?

1. Osiągnij lub utrzymaj prawidłową masę ciała

Nieprawidłowa masa ciała wpływa na wiele aspektów naszego zdrowia, w tym płodność. Zarówno zbyt niska jak i zbyt wysoka masa ciała wpływa negatywnie na nasz metabolizm i układ hormonalny. Wykazano, iż kobiety z nadwagą oraz niedowagą mają wyższe ryzyko wystąpienia niepłodności z powodu zaburzeń owulacji względem kobiet o prawidłowej masie ciała. Co więcej, u kobiet otyłych (BMI >=30kg/m2) to ryzyko jest dwukrotnie wyższe!

2. Bądź aktywna fizycznie ale nie katuj się!

Badacze sugerują, iż umiarkowana aktywność fizyczna może wpływać pozytywnie na płodność za sprawą redukcji masy ciała u kobiet z nadwagą lub otyłych oraz poprawienia wrażliwości insulinowej. Wykazano jednak również, iż zbyt intensywny wysiłek może wpływać negatywnie i zmniejszać szanse na zajście w ciążę. Warto więc skonsultować ze specjalistą intensywność oraz zakres swojego wysiłku.

3. Sięgaj po oleje roślinne i orzechy, unikaj produktów wysokoprzetworzonych

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe, obecne w nasionach, orzechach, awokado oraz płynnych olejach roślinnych takich jak oliwa z oliwek czy olej rzepakowy zmniejszają ryzyko niepłodności. Z kolei kwasy tłuszczowe typu trans obecne w słodyczach, wyrobach cukierniczych, produktach typu fast food i margarynach mogą przyczyniać się do zwiększenia ryzyka niepłodności! Dodatkowo ich zwiększone spożycie może wpływać na wzrost masy ciała i przez to dodatkowo mieć niekorzystne skutki na płodność i nie tylko.

4. Zwiększ spożycie białka pochodzenia roślinnego

Według naukowców zamiana 5% energii pochodzącej z białka roślinnego w miejsce białka zwierzęcego obniża ryzyko niepłodności żeńskiej o 50%, natomiast w miejsce węglowodanów o 43%! Dobrym źródłem białka roślinnego są nasiona roślin strączkowych, produkty pełnoziarniste oraz orzechy i nasiona. Zawierają one również błonnik pokarmowy, który wpływa ogólnie dobrze na zdrowie, w tym zachowanie prawidłowej masy ciała i Twoją płodność.

5. Zadbaj o antyoksydanty, m.in. witaminę C, E, i b-karoten

Zawarte w owocach i warzywach pomagają zwalczać stres oksydacyjny, będący jedną z potencjalnych przyczyn niepłodności. Ponadto witamina E jest zaangażowana w procesy rozrodcze podobnie jak witamina C, której wysokie stężenia znajdują się w jajnikach. Tę ostatnią znajdziesz w warzywach i owocach takich jak m.in. czerwona papryka, natka pietruszki, żurawina, czarna porzeczka i owoce cytrusowe. Witaminę E powinniśmy kojarzyć przede wszystkich ze zdrowymi tłuszczami takimi jak olej rzepakowy, oliwa z oliwek, awokado oraz orzechy i nasiona. Natomiast dobrym źródłem b-karotenu są warzywa i owoce o czerwonym, pomarańczowym, żółtym oraz ciemnozielonym zabarwieniu, takie jak np. dynia, marchew czy szpinak.

6. Kontroluj stężenie witaminy D i jeśli jest nieprawidłowe udaj się do specjalisty!

Jeśli tylko nie masz przeciwwskazań zdrowotnych, wyjdź na słońce ;). Najlepsza synteza witaminy D w naszej skórze zachodzi od maja do września między godziną 10 a 15. Wychodząc na słońce możemy pokryć całe potrzebowanie na nią! Jest to szczególnie istotne, ponieważ istnieją badania sugerujące wpływ witaminy D na płodność kobiet.

7. Planujesz rozszerzenie rodziny? Suplementuj kwas foliowy!

Wskazana jest dawka 400ug na dobę, chyba że ze względów zdrowotnych lekarz zaleci inną wartość. Niedobory kwasu foliowego mogą mieć bardzo poważne konsekwencje dla Twojego dziecka. Kluczowym momentem jest tu wczesny okres ciąży, kiedy możesz nawet jeszcze nie wiedzieć, że w niej jesteś… Dlatego zaleca się, aby wszystkie kobiety w okresie reprodukcyjnym, a w szczególności starające się o dziecko pamiętały o suplementacji tej witaminy. Nie zapominaj również o źródłach pokarmowych: produktach zbożowych i warzywach i owocach, takich jak np. brokuły, papryka, kapusta czy cytrusy.

8. Sięgaj po pełnoziarniste produkty zbożowe, brokuły, szparagi orzechy oraz jaja!

Zawierają selen, który zmniejsza stres oksydacyjny i w ten sposób pozytywnie wpływa na płodność kobiet.

9. Nie zapominaj również o żelazie

Jego niedobory mogą utrudnić zajście w ciąże, a jako kobieta jesteś na nie szczególnie narażona. Jego większą ilość znajdziesz w mięsie, jajach, nasionach roślin strączkowych i produktach pełnoziarnistych. Z tych ostatnich szczególnie warto włączyć do diety kaszę jaglaną i amarantus, ponieważ ze wszystkich kasz zawierają najwięcej żelaza. Dobrym, niedocenianym źródłem są również zielone warzywa liściaste jak natka pietruszki czy szpinak.

10. Ostatnie, ale nie najmniej ważne – cynk i miedź

Oba wpływają na układ rozrodczy i nie powinno ich zabraknąć w diecie przyszłej mamy :). Cynk znajdziesz w produktach pełnoziarnistych (koniecznie sięgnij po kaszę gryczaną!), jajach oraz mięsie. Drugi mikroskładnik natomiast jest obecny w większych ilościach w płatkach owsianych, otrębach, orzechach, kakao oraz nasionach słonecznika.

Bezpieczeństwo to nasz priorytet

Szanowni Państwo,
Nasze dostawy odbywają się normalnie.


  • Nasz personel został dodatkowo przeszkolony, a procedury bezpieczeństwa zaostrzone.
  • Zespół kuchenny pracuje w strojach ochronnych oraz jeszcze częściej używa środków odkażających skórę oraz powierzchnie.
  • Kurierzy używają środków dezynfekujących oraz rękawiczek jednorazowych.
  • Regularnie kontrolujemy stan zdrowia naszych pracowników.
  • Bezpieczeństwo Państwa oraz naszych Pracowników jest naszym priorytetem.

Pomagamy zostać w domu - wygodnie i bezpiecznie!

Zamów wygodnie i bezpiecznie!

Zapisz się do newslettera i odbierz 5% rabatu!