Sprawdź Promocje Kalkulator diety

Zmiana czasu… Jak zapobiegać senności – 4 wskazówki

Przesunięcie wskazówki zegara o jedną godzinę do przodu na wiosnę i jedną godzinę do tyłu jesienią (w tym roku w nocy z soboty 30 października na niedzielę 31 października. Zegary przesuniemy o godzinę do tyłu – z 3:00 na godzinę 2:00) nie tylko wpływa na Twój harmonogram — może również zepsuć wewnętrzny zegar organizmu.

Utracona lub zyskana godzina snu może sprawić, że poczujesz się oszołomiony i rozdrażniony. Taka zmiana rytmu potrafi być również niebezpieczna. Badania wykazały, że po wiosennej zmianie na czas letni nasila się zarówno liczba zawałów serca, jak i śmiertelnych wypadków samochodowych.

Dostosowanie się do zmiany czasu jest kwestią indywidualną. Niektórzy ludzie adaptują się w ciągu kilku dni; innym zajmuje to więcej czasu. W trosce o Twoje zdrowie i bezpieczeństwo przedstawiamy następujące wskazówki dotyczące radzenia sobie ze zmianą czasu.

Zacznij przygotowywać się kilka dni wcześniej

Na około tydzień przed zmianą postaraj się kłaść 15 minut później niż zwykle i tak też wstawać rano. Kilka dni takiej rutyny pozwolą ciału powoli się przystosować do nowej sytuacji.

Trzymaj się harmonogramu

Staraj się odpowiednio zarządzać swoim grafikiem. Utrzymaj letni dobowy rytm pór jedzenia, spotkań towarzyskich, spania i ćwiczeń. Podniesienie temperatury ciała może utrudnić zasypianie, więc unikaj ciężkich treningów w ciągu czterech godzin przed snem.

Wieczorny rytuał

Pojęcie to nie odnosi się tylko do dzieci. Nie musisz robić rzeczy w określonej kolejności, ale powinieneś wyrobić sobie nawyk spowalniania swojego ciała. Przygaś światła. Weź ciepły – nie gorący – prysznic. Odłóż telefon, komputer lub tablet. Intensywne światło stosowane przez elektronikę hamuje działanie melatoniny, hormonu wywołującego senność. Stymuluje mózg i utrudnia sen w taki sam sposób, jak światło słoneczne. Wyłącz telewizor i zamień go na jakąś odprężającą lekturę.

Nie rób długich drzemek

Drzemka w środku dnia jest kusząca, zwłaszcza jeśli czujesz się ospały, a oczy same się zamykają. Unikanie drzemek jest kluczem do dostosowania się do zmiany czasu, ponieważ długie sjesty w ciągu dnia mogą utrudnić przespanie całej nocy. Kiedy czujesz wzbierające przemęczenie, wyjdź na zewnątrz na świeże powietrze i słońce. Ale jeśli już koniecznie chcesz się zresetować na kanapie – niech to będzie w miarę wcześnie i nie dłużej niż 20 minut.